Hvor mye drikke bør man beregne i et bryllup?
Det kan være vanskelig å beregne hvor mye drikke man trenger i et bryllup. Skal dere velge et selskapslokale eller restaurant med skjenkebevilling, eller skal dere velge et lokale hvor dere kjøper inn drikke selv? Hvor mye må man i så fall kjøpe inn?
Det finnes ingen fasit, og det kommer helt an på antall gjester, hvordan drikkemønsteret er til enkelte av gjestene og hvor lenge feiringen varer. Inviterer dere fra kl 16.00 til kl 02.00, så er det mange timer. Noen gjester drikker ikke alkohol, mens andre drikker mye. Hva bør man gå for?
HVOR MYE DRIKKE ER VANLIG I ET BRYLLUP?
Når gjestene ankommer selskapslokalet, får de gjerne en velkomst i form av noe å drikke. Dette er ofte musserende vin eller Champagne, men kan også være øl, mineralvann eller kanskje en hjemmelaget punsj med eller uten alkohol. Man må alltid ha et alternativ til de som ikke drikker, og man bør alltid ha vann tilgjengelig. Man bør beregne 1 - 2 glass som velkomst, og det skal serveres kaldt. Antall enheter som går kommer an på hvor lenge velkomsten varer.
Til bryllupsmiddagen bør man få minst ett glass drikke til hver rett. Som regel beregner man kanskje 1 glass vin til forrett, og deretter 2-3 glass til hovedretten, og kanskje 1 glass til desserten. De som ønsker øl i stedet bør få det, og naturligvis alkoholfritt til de som ønsker det. Alle bør ha noe i glasset når det er taler og man skal skåle. Og vann bør alltid stå tilgjengelig på bordet.
Etter middagen åpner baren, og da er det opp til dere om dere vil betale for all drikken, eller om gjestene skal betale selv. Noen gir gjestene en til to bonger, for å ha kontroll over kostnadene. Andre har åpen bar, og da betaler brudeparet etter forbruk. Det er ikke uvanlig at det etter middagen går fra 2 - 4 enheter per person.
Så vi tenker alt i alt - fra 8 til 10 enheter per person i et bryllup. Få prisliste fra selskapslokalene, så kan dere regne ut hvor mye dere bør kjøpe inn og hvor mye dere bør legge inn i budsjettet.
SELSKAPSLOKALE
Velger dere å ha feiringen i et selskapslokale som har skjenkebevilling, så har dere ikke lov til å ha med drikke selv. Veldig mange tilbyr ferdige vinpakker, hvor det er inkludert 4-6 glass drikke per person. Noen ganger inkluderer disse vinpakkene også en velkomstdrink. Som regel fordeles drikken utover måltidet, og servitørene har ikke stålkontroll på hvem som drikker hva. Her beregnes det x-antall flasker ut fra hvor mange dere er, og glassene fylles opp med jevne mellomrom. Det betyr at noen faktisk drikker mange glass under middagen, mens andre kanskje holder seg til det ene glasset.
Når baren åpner, så må dere bestemme dere for om dere skal betale alt, eller om gjestene betaler selv. Avec til kaffen betales ofte av brudeparet. Baren stenger ofte en halvtime før lokalene stenger.
LOKALE HVOR DERE KJØPER INN DRIKKE SELV
En flaske vin kan ofte fordeles på 5-6 personer (750 ml). Hvor mye drikke som skal beregnes kommer litt an på hvor lenge festen varer og hvor mange gjester dere har invitert. Det er ikke vanlig å be gjestene ha med seg drikke i et bryllup, så dere bør også beregne drikke til gjestene etter middagen. Her velger dere naturligvis selv om dere bare vil servere vin, øl, cider og mineralvann, eller om dere også vil servere drinker. Husk at hvis dere vil at gjestene skal betale for dette, så må dere søke om skjenkebevilling.
Foto: Svart og hvit
BYTTEORDNING
Det kan være lurt å spørre butikken dere handler drikkevarene i om dere får lov til å returnere uåpnede flasker og bokser. Dette er ikke en rettighet man har, så dette må avtales på forhånd. Som regel har man lov til å levere tilbake uåpnede flasker med vin til vinmonopolet, og få tilbake pengene. Brennevin får dere ikke returnert. Dere må da følge fristen dere har fått, og dere må ha med kvittering. Kjøper dere drikke i utlandet, så er det nok penger å spare, men du får nok ikke returnert varene.
Det er kjedelig å ha for lite å drikke, men det er også kjedelig å ha garasjen full av drikkevarer etter et bryllup. Hva blir løsningen i deres bryllup?
Alle bilder i dette innlegget er fra Brudepikenes arrangementer.